2011. szeptember 15., csütörtök

A munkám

Gondoltam pár szóval leírom mivel foglalkozom itt Portóban. Igyekszem kiküszöbölni a szakzsargont, remélem valamennyire sikerül...

Egy bakteriális fehérje szerkezet-funkció kutatása a téma. A molekula felépítése a feltételezések alapján nagyon hasonló egy emberi membrán-integráns fehérje (a kálium ion transzportért felelős molekula) szerkezetéhez, emiatt a molekula működésének megértése segíthet minket általánosabb ion-transzport mechanizmusok leírásában. Aktuálisan a laborban folyamatban van a fehérje térszerkezetének meghatározása (ez egy igen bonyolult és időigényes procedúra, homogén kristályokat kell hozzá előállítani, melyben az adott fehérje feldúsulva a rácspontokat tölti ki, majd egy röntgen-diffrakciós eljárással megpróbálják a visszavert sugárból kirakosgatni az atomok koordinátáit). Ha egyszer ez elkészül, valahogy így néz majd ki a fehérje:



Ez ugyanis egy homológ molekula már megfejtett 3D szerkezete. Az én feladatom a szerkezet tükrében a transzport mechanizmus illetve a fehérje szabályozásának kutatása. A feladat nehézsége, hogy a molekula (lévén membrán-integráns) nem szeret csak úgy oldatban lenni, hanem membránnal szereti magát körbevenni, emiatt körültekintően kell őt kezelni. Az ittlétem alatt az a cél, hogy megtanuljak membrán-fehérjét előállítani (azaz baktériumokkal megtermeltetni azt a molekulát amire szükségem van), majd azt megpucolni olyan formában, hogy az funkcionális maradjon. Emellett mindenféle olyan módszert is próbálok elsajátítani, ami a fehérje működéséről ad információt. Például: fluoreszcensen megjelölöm a fehérjét egy olyan részen ahol valamiféle dinamikát feltételezek, és a szerkezeti mozgásokat célzottan a fluoreszcencia változásai alapján mérem. Vagy beágyazom a molekulát egy mesterséges membrán golyóba, amit feltöltök fluoreszcensen jelölt kálium ionokkal, majd a transzport sebességét, illetve (egyéb ionok és molekulák általi) szabályozhatóságát a fluoreszcens jel csökkenésével követem.
Dióhéjban ennyi.

19 megjegyzés:

  1. Elég heurisztikus megközelítésnek tűnik így a dióhéjban. Én nem bírnám idegekkel.

    VálaszTörlés
  2. És hol marad a fluxuskondenzátor?

    VálaszTörlés
  3. Koszi! Vegre elmondhatom "diohejban" a kedves erdeklodoknek, hogy mit is csinal az ocsem Portoban, ha epp nem szorfozik :) Most akkor jol betanulom a szoveget :)

    VálaszTörlés
  4. Fluxuskondenzátor!!!! Tessék itt van, csak nem fért bele a szövegbe... :)

    VálaszTörlés
  5. Hát igen, tény, hogy folyamatosan új módszereket kell beállítani, amik gyakran nem hozzák a várt eredményt, de én jelenleg a főzőcske részét élvezem, nem vagyok túl eredmény-orientált, ezért is nem pl. egy multinak dolgozom. :)

    VálaszTörlés
  6. És ezért valaki pénzt ad ? Hát komolyan mondom hogy a közmunkaprogramba be kéne iratkoznod, KISBARÁTOM, hogy megtanuljad mi is az az IGAZI munka!

    VálaszTörlés
  7. Mondod te, aki azzal foglalkozik, hogy megmond másoknak hogy kínkeserves munkával hogy állítsanak elő még több pénzt egy multinak, aki elszívja szegény polgároktól a pénzt gusztustalan reklámok mögé bújva... No offense!! :) :)

    VálaszTörlés
  8. Akkor ez tulajdonkeppen annak a folytatasa, amikor a kalium csatornakat kellett kiutni az egerekben?
    Emlekszem am, mirol beszeltel a BXLi diplomavedesen :))))
    (Na jo, ha oszinte akarok lenni, igazan csak az egerek fenykepere emlekszem az eloadasbol... a tobbi csak homalyosan van meg... :)))))

    VálaszTörlés
  9. Nem mindegyik multi gusztustalan. A UPC például kurvajó! :))

    VálaszTörlés
  10. Mariann nagyon király vagy, már az is csoda hogy ezek megmaradtak!!!! Én kevesebbet tudnék mondani az EU-s piacok védelméről... :))

    Miköőly, jó jó a UPC az kivételesen tényleg zsííííír, de egyrészt általánosítottam, plusz ő nem a UPC-nek dolgozik (asszem)!! :)

    VálaszTörlés
  11. Azt hittem a blog valami napló féle lesz :)
    „A webblogok gyakran frissített oldalak..." -ezt találtam a meghatározásnál.
    Persze a 'gyakran' szubjektív.

    VálaszTörlés
  12. Ez a "Na, miammá?!" rövidítése

    VálaszTörlés
  13. A web-BLOGok, de ez veb-APO!!! :) És különben is, a blog PORTUGÁLIÁBAN készül, az itteni tempóhoz képest a blogunk fénysebességgel frissül... :))

    VálaszTörlés
  14. figyu Szollo, az elozo munkadbol csak az "eger" szot ertettem (bar nagyon koszi, hogy kaptam egy diplomamasolatot!! :)) de most ezt a szot nem talaltam sehol a mostani munka leirasodban..szoval most 1 kicsit bezavartal...

    VálaszTörlés
  15. én csak azt nem értem, h a végén mire lesz jó mindez?!?

    VálaszTörlés
  16. Norbi, AZONNAL vonulj vissza és olvasd át alaposan a diplomamunkám, a pofám leszakad!!! Hétfőn írásbeli tesztet küldök, és ha megbuksz, nem ihatsz szeszt Portóban!!! ;-) Amúgy mikor lefele görgetted a blogot a kezedben volt a megoldás (éééérted, hacsak nem a touchpad-et használtad...) :)

    Anita, ezt a dolgot kicsit filozófikusabban kell megközelíteni, a "mire lesz ez jó a végén" az alapkutatásban kerülendő kérdés... :) Amúgy ennek speciel az lehet a haszna, hogy egy a meglévőnél jóval általánosabb működési mechanizmust írunk le egy olyan molekula-családra, ami meghatározó a legtöbb sejtes funkció kialakításában. Ez elvi tudás szintén is fontos (vö. miért fontos hogy kiismerjük a galapagosi óriás teknős párzási szokásait), másrészt újabb támadási/beavatkozási felületet teremthet pl. gyógyszer-tervezésben (távlatokban nézve...)

    VálaszTörlés
  17. húúú, bakker, én mindig is csíptem a kutatókat! hajráááá!!!! ez tök jó, h a végén csak vmi jó kisül belőle : )))). ez sokkal értelmesebb, mint vmi multinál előállítani vmit, amit egy másik multi kitalál, h egy harmadiktól vegye meg. de valójában tök jól ellenne mindenki anélkül is. de így mindenkinek van munkája, és mindenki örül. de a világ nem lesz szebb tőle.
    na, ez így elég filozofikus? : ))))

    VálaszTörlés